Nopeasti on mennyt tämäkin kuukausi kirjoittamatta. Kaikenlaista on tapahtunut, toiset tapahtumat hauskempia kuin toiset. Onnistuin yhtenä aamuna nukkumaan pommiin puolisen tuntia. Kyllä mä junaan ehdin, tuli vaan vähän kiire.

Marraskuun kahdentenakymmenentenä oli tapahtuma, jota olin odottanu siitä lähtien, kun ekaa kertaa tajusin, että sen pääsen kokemaan tullessani Japaniin vaihto-oppilaaksi: kulttuurijuhla. Siellä oli kaikenlaista ohjelmaa(musiikkiesityksiä, kilpailuja..) ja jokanen luokka pisti kasaan oman kojunsa. Suurin osa kojuista myi ruokaa, mutta oli siellä muun muassa kukka-asetteluakin. Kulttuurijuhla on Japanin kouluissa iso juttu; sitä valmistellaan jo kuukausi etukäteen koko luokan voimin. Meidän luokka teki takoyakin(hmm..mitenköhän pistäis suomeks.."mustekalapallo"? Semmonen taikinapallo, jossa on mustekalan pala sisällä. herkkua <3) makeita versioita. Ne olivat luokan tyttöjen keksintö. Kakkutaikinapalloja, joiden sisällä suklaata ja hedelmäpaloja. Ne ristittiin "Sweet Ball"eiksi. Ois voinu olla "Happiness Ball"eja mun puolesta. Mä tulin aina onnelliseks niitä syödessäni. <3

Liikuntasalissa oli lavaesiintymisiä. Pääsin soittamaan pianoa. Kun juhlassa kuitenkin oli kyse kulttuureista, niin soitinpa sitten Chopinin Nokturnon(sen tunnetuimman) ja Oskar Merikannon Venhelaulun. Kyllä ihmiset enemmän tai vähemmän tykkäs, mut harvatpa sitä Japanissa tulee päin naamaa sanomaan. Heti mun soiton jälkeen oli "Dansoo Josoo" kilpailu, eli tytöt pukeutu pojiks, pojat tytöiks. Osallistuin yhessä kahen muun meidän luokkalaisen tytön kanssa. Oli ihan mielettömän kivaa, vaikkei voitettukaan. 8D Kaikki sano, että mä olin tosi "kakkoii" eli "cool". Ja ne sano, et mä näytin ihan "yankee"lta(jengiläinen). XD Kuva asusta alempana...

Vihdoin viimein tossa marraskuun loppupuolella mun raha-asiat saatiin kuntoon. Täällä ei toimi jostain syystä suomalaiset kortit, joten en oo voinu nostaa rahaa automaatista. Vanhemmat on joutunu lähettämään postissa vähän taskurahaa. Luotiin mulle japanilainen pankkitili, ensin yhteen pankkiin, sitten toiseen, koska ekan tilin kanssa oli vähän ongelmia. Oli suuri helpotus sekä mulle, Suomen vanhemmille että host vanhemmille, kun ekaa kertaa sain nostettua rahaa. Saman tien riensin sitten kauppaan ostamaan PSPn. Punaisen, tietysti. ;D

Sain tossa joku aika sitten kuulla hienoja uutisia: MEILLÄ ON TALVILOMA! Kaks viikkoa jopa. Se on runsasta Japanin mittakaavalla. Mä olin varautunu täysin lomattomaan vuoteen. Satunnaisia vapaapäiviä on paljon, mutta varsinaisia lomia ei järemmin vietetä. Lomillekin annetaan läksyjä. Mutta tärkeintä on, että pääsee vähän lepäämään.

Perjantaina 3.12. oli Reinan synttärit. Mentiin ravintolaan ja sen jälkeen vielä karaokeen. Oli ihan tajuttoman kivaa! Japanilainen karaoke on parasta. <3 Monipuoliset biisivalikoimat ja yksityinen huone. Ja hyvä huonepalvelu. Join lämmintä(oikeestaan polttavan kuumaa) kaakaota, jossa oli kermaa päällä ja poltin kieleni.

Eilen lauloin ihan vaan Suomen kunniaks Maamme laulun. Mainostin kans kaikille, että "tänään on muuten Suomen itsenäisyyspäivä". Ihmiset oli ihmeissään. Hyvällä tavalla. :)

Yleensä istun junassa kotimatkalla yksin, mutta tänään siellä odotti kaks toisessa koulussa opiskelevaa kaveria. 8)) Toisen kanssa oon puhunu vaan englantia, ku se haluu harjotella, toisen kanssa oon puhunu japania. Joten puhuin toisen kanssa japania ekaa kertaa. Se oli hauskaa! :D Junaan nousi paljon ala-astelaisia ja ne kaikki tuijotti mua. Yks huus ihmeissään:"Nään ulkomaalaisen ihmisen ekaa kertaa!" ja me purskahdettiin nauruun kavereiden kanssa.

Toissalauantaina 27.11. tänne host perheen kotiin tuli vierailemaan paikallistelkkarin kuvaaja. Se ei tullu yllätyksenä, mä tiesin siitä jo etukäteen. Se tuli nimittäin haastattelemaan ja kuvaamaan mua. Musta tehdään ohjelma tän kaupungin telkkariin. Viime viikolla tuli kaks kuvaajaa kouluun kuvaamaan, kun mä opiskelin, ja tekemään vielä pienen haastattelun ruokailun yhteydessä. Se oli mielenkiintoista. Mua hermostutti, mut onnistuin silti pysymään tyynenä. Mun debyytti tv-esiintyminen. Siis kunnon tv-esiintyminen. Onhan musta muutamankin kerran näkyny vilaus tv:ssä, mut sitä ei lasketa. Onnistuin haastattelussa livauttamaan vielä, että ammattihaave on tulla näyttelijäksi Suomessa, Englannissa tai Japanissa. Hehee. Näyttelijänura Suomessa ei kyllä järin herätä innostusta, jos ollaan rehellisiä.

Nyt on taas koeviikko. Eiliset kokeet(matikka, enkku ja vanha japani) meni ihan hyvin. Ylitin itteni matikassa; sain ekalle sivulle 19 kohasta 18 jotain(suurimman osan suht varmasti) ja tokalle 10stä seittemään. Olkaa ylpeitä! En osaa lukee tehtävänantoja ja silti pärjäsin! Vanhan japanin kokeessa jopa osasin neljä kohtaa. Se on suuri saavutus. Ja enkku nyt menee... ;---) (Varsinki, ku enkun opettaja tekee mulle kokeen kokonaan enkuks <3) Yks maikka teki mulle spesiaalikokeen huomiseks. Kaks kysymystä, joiden vastaukset saan valmistella kotona. 1. Kerro yksinkertaisesti, millainen maa Suomi on. 2. Kerro, millaiset ovat olleet vaikutelmat ja tunnelmat tämän kolmen kuukauden aikana Japanissa. Vastaukset tietysti japaniksi. Kannatti tehdä se Suomi-esitelmä ennen lähtöä. Siitä on sittenkin hyötyä... ;D

 

Japanilainen syksy on jotain niin kaunista. <3

 

Sen nimi on Jun.(ernujengi tajuu)

 

Jokaisen luokan kulttuurijuhlaan valmistamat..öö..onks noilla nimi suomen kielessä? Tommoset kuitenki. XD

 

Keskimmäinen on meiän luokan. Voitettiin sillä kilpailu. Kiitos kuuluu Ai-chanille. <3 Noi punaset Doraemonit muodostaa kakkosen ja ykkösen: meiän luokka 2 vuoden 1 ryhmä. Ja siellä keskellä on meidän luokanvalvoja...

 

Yo.

 

Nousevan auringon maa.